Manifest per a la defensa de l'escola inclusiva. Un model d'escola per a tothom

Us reproduïm el Manifest que les diferents entitats que treballen per una escola inclusiva en han enviat, com veureu està en perill una de les millores més importants què en la integració dels nens discapacitats s’ha aconseguit a Catalunya. Més avall trobareu una carta escrita pels pares d’un nen afectat on manifesten la seva preocupació a banda de l’agraïment a l’escola que presta el servei d’inclusió.

Les entitats que hem elaborat i signem aquest Manifest considerem que, malgrat els avenços innegables dels darrers anys per avançar cap un model d’escola inclusiva i amb l’aval de les línies de recerca més sòlides, existeixen indicadors que fan perillar el camí ja recorregut.

INDICADOR 1
La Resolució de 19 de juny de 2012 per la qual s’aprova el document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels Centres d’Educació Especial (CEE), i les instruccions de recollida de dades a efectes estadístics, per al curs 2012-2013.

Canvis en la definició de les USEE (Unitats de Suport a l’Educació Especial), a més d’incrementar el nombre d’alumnes que atenen.
o
Els tutors d’aquests alumnes, que fins ara eren els tutors de la seva aula ordinària, seran els docents de la USEE. Això suposa una merma important en el model d’escola inclusiva.

Quasi no es fa esment al concepte d’escola inclusiva ni als principis del model d’escola inclusiva.

Es suprimeix el punt que fa referència a la coordinació entre primària i secundària. Aquesta coordinació pretenia garantir una adequada transició dels alumnes de les escoles als instituts.

INDICADOR 2
A la Resolució ENS/315/2012, de 23 de febrer, per la qual s’aproven les normes de preinscripció i matrícula de l’alumnat en centres del Servei d’Educació de Catalunya i altres centres educatius, en diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2012- 2013.

Hi ha una reducció pel que fa l’oferta de places destinades als programes de qualificació professional inicial de dos a una per l’alumnat amb necessitats educatives específiques.

INDICADOR 3
La Resolució EDU/4168/2010 dóna publicitat a la relació de centres seleccionats per dur a terme programes i serveis de suport de centres d’educació especial a centres ordinaris, per a l’escolarització inclusiva d’alumnat amb discapacitat, per als cursos 2010-2011 i 2011-2012.
Aquesta resolució prové de l’Ordre EDU/3233/2010 per la qual es convocava concurs públic per a la selecció de programes i serveis de suport de centres d’educació especial a centres ordinaris per a l’escolarització inclusiva d’alumnat amb discapacitat, amb caràcter experimental
per als cursos 2010-2011 i 2011-2012.

Aquesta convocatòria finalitza el 31 d’agost de 2012 i des del Departament d’Ensenyament no hi ha un posicionament oficial sobre aquests serveis que actualment s’ofereixen des dels CEE. A l’article 81 de la LEC s’estableix que els CEE poden desenvolupar els serveis i programes de suport a l’escolarització d’alumnes amb discapacitat als centres ordinaris que el Departament determini. No s’ha presentat una avaluació consistent i objectiva de la tasca que porten a terme els CEE per part del Departament d’Ensenyament.

L’escolarització d’alumnat amb discapacitats més significatives a l’escola ordinària podria estar en perill, davant la reducció del concert educatiu d’alguns CEE que presten aquest servei, suposadament garantit per quatre anys. Així mateix, hi ha CEE que estan donant suport a la inclusió sense un suport econòmic. Recordem que l’article 205.10 de la LEC permet al Departament d’Ensenyament establir objecte de concert unitats destinades a prestar serveis i programes de suport a l’escolarització d’alumnes amb discapacitat en els centres ordinaris.

INDICADOR 4
El pla d’acció 2008-2015: “Aprendre junts per viure junts” té com a objectiu avançar en l'escolarització d'alumnat amb discapacitat en centres ordinaris juntament amb la resta d'alumnes, de manera que els nens i les nenes puguin desenvolupar al màxim les seves capacitats mitjançant la relació diària amb els companys i companyes. Aquest pla té present el model d’escola inclusiva comptant amb els CEE com a proveïdors de
recursos i serveis de suport a l’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials, d’acord amb l’article 81.4 de la LEC.
No es visualitza prou aquest Pla d’acció en les Instruccions del proper curs i es manté com a referent normatiu el decret 299/1997.


INDICADOR 5
En la Web del Departament d’Ensenyament s’hauria de visualitzar el model d’escola inclusiva com un dels seus eixos per la millora de la qualitat per a tot l’alumnat. De fet, ni es menciona per la lluita contra el fracàs escolar, ni a la Web ni a les declaracions públiques de l’Honorable
Consellera.
No s’ha d’oblidar l’horitzó del nostre país, de la nostra societat i de la nostra escola. És per això que recordem dos punts que ens enforteixen per lluitar per un model d’escola inclusiva.

1. La inclusió escolar dels i de les alumnes amb discapacitat en el sistema general d’educació:
És un DRET DEFINIT per la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat aprovada per l’Assemblea General de l’ONU en sessió Plenària de 13 de desembre de 2006 i ratificada pel Govern de l’Estat espanyol juntament amb més de 100 països. La Convenció va entrar en vigor al maig de 2008. És un indicador sensible del grau de qualitat i d’eficiència del conjunt del sistema educatiu, tal i com assenyalen el Moviment Internacional sobre Una educació per a tothom i diversos organismes internacionals (UNESCO, Agència Europea pel desenvolupament de l’atenció a les necessitats educatives especials, entre d’altres).

2. El model d’educació inclusiva és bo per a tot l’alumnat i pel conjunt del sistema educatiu. No defensem un model d’escola per l’alumnat amb discapacitat, sinó un model d’escola per a tothom. La llei d’Educació ho explicita clarament “L’atenció educativa de tots els alumnes es regeix pel principi d’escola inclusiva”

Demanem al Departament d’Ensenyament:

Que presenti públicament una definició clara de les línies estratègiques del Model Educatiu que pretén l’actual govern.

Que es faci costat a la tasca dels Centres d’Educació Especial com a proveïdors de serveis de suport a l’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials, tal i com es reflecteix a la LEC.

Que defensi, d’acord amb el Model d’Escola Inclusiva, l’atenció a la diversitat basada en el principi d’inclusió i d’igualtat d’oportunitats, posant a l’abast dels alumnes els recursos necessaris per tal de fer possible la seva participació en entorns escolars ordinaris.

Que es realitzin les esmenes necessàries en les Instruccions del curs 2012-13 per tal que es reflecteixi l’existència de l’Escola Inclusiva. “No exigim el creixement, sinó el manteniment dels recursos i serveis que, fins ara, s’estaven aplicant per a garantir una educació de qualitat als alumnes amb necessitats educatives especials”.

ENTITATS SIGNANTS:
COCARMI - Comitè Català de representants de persones amb discapacitat Confederació ECOM Catalunya
Down Catalunya – Coordinadora Síndrome de Down de Catalunya
Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna - Universitat Ramon Llull
FaPaC - Federació d’Associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya
FECAFAMM - Federació catalana d’associacions de familiars i persones amb problemes de salut mental.
FEPCCAT - Federació Catalana d'Entitats de Paràlisi Cerebral i etiologies similars
Grup DINCAT - Discapacitat Intel·lectual Catalunya (Federació, AEES i FAMPADI)
La Confederació d’Associacions Empresarials del Tercer Sector Social d’Atenció a les Persones de Catalunya
Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya
Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article