L'aeroport de la ciutat més gran de Catalunya, sense ferrocarril

El més gran centre generador de mobilitat obre les portes sense transport públic d’alta capacitat amb el Ministeri de Foment com a únic responsable.

El tren de l’Aeroport ha anat de malament en pitjor

Increïble però cert: un aeroport amb vocació intercontinental ni tan sols compta amb una comunicació ferroviària amb Barcelona i la seva regió metropolitana. Si la T2 fou el primer aeròdrom d’Espanya en connectar-se amb la seva ciutat de referència per ferrocarril, el 1975, la T1 es caracteritzarà per ser el centre generador de mobilitat més important de Catalunya sense accés ferroviari.

El Ministeri de Foment, responsable d’Adif i Aena, no ha estat capaç d’avançar les obres programades per desdoblar l’enllaç construït el 1975 fins la T2 i  erllongar-lo fins la T1, perquè ara han descobert problemes geològics...

L’any 2004, amb motiu de les obres d’accés a Sants del tren d’alta velocitat, fou suprimida la via exclusiva que connectava l’Aeroport T2 amb Sants des de 1975, i des d’aleshores els trens han de compartir via amb de Vilanova entre Sants i el Prat, reduint-se la capacitat per expedir trens ràpids i freqüents entre Barcelona i el seu aeròdrom. Aquesta negligent supressió de vies perjudicarà la futura connexió ràpida de l’Aeroport amb Barcelona, així com els semidirectes i regionals que accedeixen a Sants pel sud. Serem capaços de combinar la línia de l’Aeroport i la de la costa, ambdues amb trens cada 5 minuts?

Fem el metro més llarg d'Europa

La línia 9, prevista pel 2014 i amb uns costos que el situen com l’obra pública més cara de la història de Catalunya, tampoc es pot equiparar a un tren ràpid com el que es va inaugurar el 1975. Els usuaris hauran de recórrer fins a 23 parades fins la Plaça Catalunya de Barcelona, incloent-hi un transbordament a Torrassa, que allargarà els temps de viatge fins als 35-40 minuts: un 60% més que el 1975!

Mentre a Europa van per feina

Altres ciutats han optat per construir trens més directes, ja sigui de Rodalies o Metro, i executar les connexions menors amb sistemes més lleugers, com els tramvies o busos exprés. A Catalunya, com sovint passa a Espanya, s’opta per solucions més faraòniques i menys pràctiques pels usuaris. En el cas d’Hamburg, els usuaris poden recollir la maleta i embarcar al Rodalies a les mateixes dependències, sense tapissos rodants, llançadores, tediosos controls d’accés, etcètera.

El PTOP, ATM i EMT impulsen un important pla de mobilitat

El Pla de Mobilitat de l’Aeroport va comptar amb un procés participatiu on institucions, entitats i sindicats van poder consensuar les mesures que inclou aquest document. La PTP va participar activament en la fase propostes i al—legacions i des d’un primer moment es va valorar positivament el diàleg obert per les administracions promotores del pla de Mobilitat.

Amb l’obertura de la nova terminal aèria, 20 nous autobusos permetran millorar els connexions amb Barcelona i l’Hospitalet, amb la línia 46 de TMB i els nous serveis d’Aerobus, el Prat, per l’ampliació de la PR1, Sant Joan Despí, Cornellà, Sant Boi de Llobregat, amb la L77 i des de Castelldefels, Gavà, Viladecans amb la creació de la nova línia L9, així com la prolongació fins a la nova terminal del servei nocturn d’autobusos i set línies d’autobusos regionals.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article