Comentaris sobre el contingut de la reforma laboral (II): Les ETTs

Les Empreses de Treball Temporal s’han convertit en unes de les principals beneficiàries de la reforma laboral que ja està en vigor des del mes de juny, però que, convé recordar-ho, s’està tornant a debatre al Parlament Espanyol amb l’objectiu d’adoptar una llei definitiva en el període d’uns tres mesos.

De fet, tal i com vaig expressar en l’anterior entrada a Jornal.Cat, les ETTs podran fer funcions “intermediació” en la col·locació de treballadors, dit d’una altra manera, si fins ara les ETTs només estaven habilitades per contractar laboralment a treballadors per cedir-los a altres empreses per un període determinat, a partir d’ara, i sempre que estiguin autoritzades pel Departament de Treball per fer-ho, podran realitzar funcions de mediació entre una empresa i un treballador per tal que sigui aquesta la que el contracti: en aquest sentit, podran rebre i estudiar ofertes i demandes de treball, orientar als treballadors sobre les millors sortides per trobar feina, formar-los i seleccionar-los per a ser contractats per una altra empresa.

En aquest àmbit de la “intermediació”, si bé s’obre la possibilitat de que puguin obtenir beneficis mitjançant el pagament de les empreses interessades a contractar els treballadors prèviament seleccionats per les ETTs, aquestes no podrà cobrar cap tipus de despesa als treballadors pels serveis prestats.

D’altra banda, on també les ETTs han vist millorada la seva posició en el mercat de treball ha estat en relació als sectors productius en els que fins a l’actualitat tenien obstacles per intervenir: si abans del mes de juny no podien contractar treballadors i cedir-los a altres empreses usuàries que els necessitessin per a la realització, en general, de treballs especialment arriscats per a la seguretat i salut dels treballadors, a partir d’ara ho podran fer en les activitats de la construcció, l’extracció en superfície terrestre per sondejos, utilització d’explosius o articles pirotècnics, o activitats amb riscos elèctrics d’altra tensió entre d’altres. Ara bé, tot i permetre la presència de les ETTs en aquests sectors, la legislació possibilita que abans de que s’acabi aquest any, els convenis col·lectius pactats entre empresaris i representants dels treballadors puguin establir limitacions a la intervenció de les ETTs en tasques concretes d’aquests sectors, sempre que les justifiquin degudament. En tot cas, on les ETTs no podran acordar en cap cas contractes de posada a disposició de treballadors amb les empreses usuàries que els requereixin, serà en tots aquelles treballs que impliquin riscos d’exposició a radiacions ionitzants, substàncies perilloses i determinats agents biològics.
Per últim, cal explicar que en relació a les condicions de treball dels treballadors que siguin contractats laboralment per les ETTs per cedir-los a una empresa usuària, la reforma laboral ha intentat garantir de forma més àmplia de com venia regulat, que aquests treballadors gaudeixin de les mateixes “condicions essencials de treball i ocupació” que els correspondria d’haver estat contractats directament per l’empresa usuària: de fet, la nova legislació ha vingut a dir que, més enllà que la retribució, els treballadors cedits han de disposar de la mateixa jornada, hores extraordinàries, descansos, règim previst a l’empresa per al treball nocturn, vacances i festius. A més, l’empresa usuària haurà de fer front al pagament de la indemnització per fi de contracte en el cas que no ho faci l’ETT.
En fi, torno a dir que aquesta és la situació que queda després de la reforma laboral aprovada al juny, en el ben entès que es torna a discutir al Parlament espanyol el seu contingut. De fet, ja es té noticia que, en relació a les ETTs, s’han presentat algunes esmenes per al grup d’ER-ICV-IU que pretenen tornar a deixar només en els Serveis Públics d’Ocupació l’exclusivitat en les funcions d’intermediació laboral, i suprimir en aquest sentit, les agències privades de col·locació i les empreses de treball temporal.

Aquests són els trets més importants pel que fa a la regulació de les ETTs: la propera entrada d’aquest blog parlarà de les contractacions laborals en general, tot i que ja avanço un qüestió: els treballadors que siguin contractats de forma temporal, i continuïn treballant durant més de vint-i-quatre mesos, en un període de trenta, sota aquest mateix règim, ja sigui mitjançant una ETT com si no, tindran la consideració de treballadors fixos. Veurem en la propera entrada que és el que diu la llei per garantir que això sigui així.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article