Normes d’interès laboral del període de Nadal 2011.

En espera de quin sigui l’abast de la nova reforma laboral amb el que naixerà l’any, prevista per aquest mes de gener, sense perjudici de que, en funció de com vagi l’acord dels agents socials que li doni vida, el Govern espanyol pugui obrir-la en els seus continguts en els propers mesos, aprofito l’inici del període lectiu per fer un petit repàs en forma esquemàtica per analitzar el més important regulat en aquest inici de l’any 2012 en matèria laboral.

El Reial Decret-Llei 20/2011, de 30 de desembre, de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic, va aprovar les mesures següents en l’àmbit del treball i de la protecció social:
  • Es prorroguen els ajuts econòmics (400 euros condicionats a seguiment de mesures actives d’ocupació) que deriven del programa PREPARA en vigor durant l’any passat, que beneficiaran als aturats que esgotin les prestacions de desocupació (contributives i assistencials) entre el 15 de febrer i el 15 d’agost de 2012.

 

  • Es modifica la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Dependència en relació als drets dels sol·licitants a obtenir els ajuts que deriven d’aquesta llei en funció del seu grau de dependència: principalment la reforma reenvia al 2013 l’efectivitat del dret a les prestacions previstes per la Llei 39/2006 per als que siguin valorats amb un  grau de dependència moderada (Grau I, nivell 2), i a partir del 1 de gener de 2014 els de Grau I, nivell 1.

 

  • Es modifica la Llei 9/2009, de 6 de octubre, d’ampliació de la durada del permís de paternitat en els casos de naixements, adopció o acollida, de forma que la durada prevista per aquella norma d’un mes s’endarrereix un any, i per tant entrarà en vigor a partir del 1 de gener de 2013.

 

  • En relació als contractes per  a la formació i l’aprenentatge, el RDLlei 20/2011, de 30 de desembre, estableix que aquells celebrats des del 31 d’agost de 2011 fins al 30 de setembre de 2011, el termini màxim per al començament de les activitats formatives previstes a la Llei de l’Estatut dels Treballadors s’estén fins al 31 de gener de 2012.

 

  • Es “congela” l’oferta pública d’ocupació: com a regla general, no es procedirà a la incorporació de nou personal, incloent els processos de consolidació del personal temporal actual. De fet, l’art. 3 del RDLlei 20/2011 ordena no  procedir a la contractació de personal temporal ni al nomenament de personal estatutari temporal o funcionari interí, excepte en casos d’urgència i excepcionals, per a cobrir necessitats urgents, en sectors que siguin considerats prioritaris i que afectin a serveis essencials de la Comunitat.  Aquestes limitacions no afectaran, amb determinades condicions, al personal educatiu per al desenvolupament de la Llei Orgànica 2/2006, d’Educació, a places del sistema de salut, a les Forces i cossos de seguretat, a les Forces armades i als Cossos responsables del control i lluita contra el frau fiscal i laboral.

 

  • En madeira de funció pública, el RDLlei 20/2011 assenyala que al conjunt del sector públic estatal, la jornada ordinària de treball tindrà un promig setmanal “no inferior” a 37 hores i 30 minuts.

 

  • S’actualitzen les pensions a l’1%. A més, els que reben « complements per mínims » de les pensions rebran, abans de l’1 d’abril de 2012 i en un únic pagament, una quantitat equivalent a la diferència entre la pensió percebuda en el 2011 i la que hagués correspost de haver-ne aplicat a les quanties mínimes de dites pensions un increment del 2,9%, corresponent a l’IPC real en el període de novembre de 2010 a novembre de 2011.

 

  • S’estableix el quadre de “complements per a mínims” per al 2012 i de les pensions contributives del Sistema de Seguretat Social. Així per exemple, per a la jubilació s’estableixen forquilles que van dels 8.218 euros amb cònjuge però no a càrrec, fins al 10.690,40 amb cònjuge a càrrec. Pel que fa a la viduïtat, s’estableix un mínim de 6.559 per a menors de 65 anys, fins a 10.018 quan el titular té carregues familiars. Hi ha que recordar que segons la Disposició addicional trigèsima de la Llei 27/2011, d’1 d’agost, el Govern ha d’adoptar les mesures reglamentàries oportunes per a que la quantia de la pensió de viduïtat resulti d’aplicar sobre la base reguladora un 60% en aquells beneficiaris que no rebin altres ingressos econòmics, percentatge que es portarà a terme de forma progressiva en un termini de vuit anys, a partir de l’1 de gener de 2012 (en aquest sentit, mentre s’escriu aquest blog no es té constància de l’aprovació de les mesures reglamentàries necessàries per portar a terme aquesta normativa del 2011).

 

  • El RDLlei 20/2011 conté també el règim de cotitzacions a al Seguretat Social: el seu art. 13 estableix que les quanties de les bases màximes aplicables als diversos Règims de Seguretat Social s’incrementen un 1%. De particular interès resulten les cotitzacions per als treballadors autònoms als quals se’ls hi dona la possibilitat d’escollir entre les bases mínimes i màximes en funció de l’edat que tinguin (més o menys de 47 anys com a regla general) i de les bases per les que hagin cotitzat al mes de desembre de 2011.

 

  • Tot i que no afecti directament a l’objecte d’aquest bloc, s’ha de tenir en consideració que el RDLlei 20/2011 manté a efectes fiscals el tipus de gravamen “reduït” a l’impost de societats per manteniment o creació d’ocupació, així com tambéla deducció fiscal per les despeses i inversions efectuades per formar a treballadors en la utilització de les noves tecnologies, quan la seva realització es produeix fora del lloc i de l’horari de treball.


Al marge del RDLlei 20/2011, arrel del RD 1883/2011 i del RD 1887/2011, l’antic Ministeri de Treball i Immigració es passa a dir Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, en el qual es crea una Secretaria d’Estat de la Seguretat Social i una altra d’Ocupació, de la que depenen una Direcció General  d’Ocupació, una altra de Treball Autònom, Economia Social i de la Responsabilitat Social de les Empreses. L’antiga Secretaria d’Estat d’Immigració i Emigració baixa de rang i passa a ser una Secretaria General.


També s’ha de dir que arrel del DR.D. 188/2011, es “congela” el Salari Mínim Interprofessional per a  l’any 2012,  de forma que segueix fixat en 21,38 euros al dia, o 641,40 euros al mes, prenent-se com a terme de comparació una quantia anual no inferior a 8.979,60 euros.
Finalment, s’ha de fer esment que mitjançant l’Ordre del Govern espanyol ESS/1/2012, de 5 de gener, per la qual es regula la gestió col·lectiva de contractacions en origen per al 2012, no s’ha aprovat cap tipus de topall de contractacions d’estrangers per a llocs de treball estables, i a més, tampoc s’ha previst la concessió de visats per a la recerca d’ocupació a Espanya, dirigits a fills i nets d’espanyols d’origen o limitats a determinades ocupacions.

El que si ha fet l’Ordre autoritzar la contractació de treballadors estrangers que no es trobin ni resideixin a Espanya per determinats llocs de treball de caràcter temporal, sempre que es demostri (prèvia gestió pel Servei Públic d’Ocupació) que no hi residents a Espanya que puguin cobrir-los; arrel d’això, l’Ordre reguladeterminades peculiaritats del procediment de contractació de treballadors “de temporada o per obra o servei en la gestió col·lectiva de contractacions en origen” de treballadors estrangers no comunitaris per al 2012. De fet, les ofertes de treball només poden ser per temporada o campanya amb una durada màxima de 9 mesos dintre d’un període de 12,  o d’obra o servei per a determinades activitats previstes a l’Ordre, la durada de l’execució de la qual no superi l’any. Els treballadors estrangers que obtinguin l’autorització de residència i treball hauran de tornar al seu país a la finalització de la campanya o l’obra o servei. La norma inclou determinades garanties per al treball dels estrangers i la seva estada a Espanya. Els subjectes legitimats per a sol·licitar les ofertes de treball seran els empresaris, per si mateixos o a traves de les organitzacions empresarials, els quals es dirigiran a l’Oficina d’Estrangeria de la província on es realitzi l’activitat. Aquesta sol·licitud es realitzarà amb una antelació mínima de tres mesos a l’inici de l’activitat laboral. Per a més informació sobre aquesta qüestió, es recomana la consulta del Bloc del Dr. Eduardo Rojo: http://eduardorojoblog.blogspot.com/2012/01/gestion-colectiva-de-contratacion-de.html
 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article