El Reial Decret-Llei 20/2011, de 30 de desembre, de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic, va aprovar les mesures següents en l’àmbit del treball i de la protecció social:
- Es prorroguen els ajuts econòmics (400 euros condicionats a seguiment de mesures actives d’ocupació) que deriven del programa PREPARA en vigor durant l’any passat, que beneficiaran als aturats que esgotin les prestacions de desocupació (contributives i assistencials) entre el 15 de febrer i el 15 d’agost de 2012.
- Es modifica la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Dependència en relació als drets dels sol·licitants a obtenir els ajuts que deriven d’aquesta llei en funció del seu grau de dependència: principalment la reforma reenvia al 2013 l’efectivitat del dret a les prestacions previstes per la Llei 39/2006 per als que siguin valorats amb un grau de dependència moderada (Grau I, nivell 2), i a partir del 1 de gener de 2014 els de Grau I, nivell 1.
- Es modifica la Llei 9/2009, de 6 de octubre, d’ampliació de la durada del permís de paternitat en els casos de naixements, adopció o acollida, de forma que la durada prevista per aquella norma d’un mes s’endarrereix un any, i per tant entrarà en vigor a partir del 1 de gener de 2013.
- En relació als contractes per a la formació i l’aprenentatge, el RDLlei 20/2011, de 30 de desembre, estableix que aquells celebrats des del 31 d’agost de 2011 fins al 30 de setembre de 2011, el termini màxim per al començament de les activitats formatives previstes a la Llei de l’Estatut dels Treballadors s’estén fins al 31 de gener de 2012.
- Es “congela” l’oferta pública d’ocupació: com a regla general, no es procedirà a la incorporació de nou personal, incloent els processos de consolidació del personal temporal actual. De fet, l’art. 3 del RDLlei 20/2011 ordena no procedir a la contractació de personal temporal ni al nomenament de personal estatutari temporal o funcionari interí, excepte en casos d’urgència i excepcionals, per a cobrir necessitats urgents, en sectors que siguin considerats prioritaris i que afectin a serveis essencials de la Comunitat. Aquestes limitacions no afectaran, amb determinades condicions, al personal educatiu per al desenvolupament de la Llei Orgànica 2/2006, d’Educació, a places del sistema de salut, a les Forces i cossos de seguretat, a les Forces armades i als Cossos responsables del control i lluita contra el frau fiscal i laboral.
- En madeira de funció pública, el RDLlei 20/2011 assenyala que al conjunt del sector públic estatal, la jornada ordinària de treball tindrà un promig setmanal “no inferior” a 37 hores i 30 minuts.
- S’actualitzen les pensions a l’1%. A més, els que reben « complements per mínims » de les pensions rebran, abans de l’1 d’abril de 2012 i en un únic pagament, una quantitat equivalent a la diferència entre la pensió percebuda en el 2011 i la que hagués correspost de haver-ne aplicat a les quanties mínimes de dites pensions un increment del 2,9%, corresponent a l’IPC real en el període de novembre de 2010 a novembre de 2011.
- S’estableix el quadre de “complements per a mínims” per al 2012 i de les pensions contributives del Sistema de Seguretat Social. Així per exemple, per a la jubilació s’estableixen forquilles que van dels 8.218 euros amb cònjuge però no a càrrec, fins al 10.690,40 amb cònjuge a càrrec. Pel que fa a la viduïtat, s’estableix un mínim de 6.559 per a menors de 65 anys, fins a 10.018 quan el titular té carregues familiars. Hi ha que recordar que segons la Disposició addicional trigèsima de la Llei 27/2011, d’1 d’agost, el Govern ha d’adoptar les mesures reglamentàries oportunes per a que la quantia de la pensió de viduïtat resulti d’aplicar sobre la base reguladora un 60% en aquells beneficiaris que no rebin altres ingressos econòmics, percentatge que es portarà a terme de forma progressiva en un termini de vuit anys, a partir de l’1 de gener de 2012 (en aquest sentit, mentre s’escriu aquest blog no es té constància de l’aprovació de les mesures reglamentàries necessàries per portar a terme aquesta normativa del 2011).
- El RDLlei 20/2011 conté també el règim de cotitzacions a al Seguretat Social: el seu art. 13 estableix que les quanties de les bases màximes aplicables als diversos Règims de Seguretat Social s’incrementen un 1%. De particular interès resulten les cotitzacions per als treballadors autònoms als quals se’ls hi dona la possibilitat d’escollir entre les bases mínimes i màximes en funció de l’edat que tinguin (més o menys de 47 anys com a regla general) i de les bases per les que hagin cotitzat al mes de desembre de 2011.
- Tot i que no afecti directament a l’objecte d’aquest bloc, s’ha de tenir en consideració que el RDLlei 20/2011 manté a efectes fiscals el tipus de gravamen “reduït” a l’impost de societats per manteniment o creació d’ocupació, així com tambéla deducció fiscal per les despeses i inversions efectuades per formar a treballadors en la utilització de les noves tecnologies, quan la seva realització es produeix fora del lloc i de l’horari de treball.
Al marge del RDLlei 20/2011, arrel del RD 1883/2011 i del RD 1887/2011, l’antic Ministeri de Treball i Immigració es passa a dir Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, en el qual es crea una Secretaria d’Estat de la Seguretat Social i una altra d’Ocupació, de la que depenen una Direcció General d’Ocupació, una altra de Treball Autònom, Economia Social i de la Responsabilitat Social de les Empreses. L’antiga Secretaria d’Estat d’Immigració i Emigració baixa de rang i passa a ser una Secretaria General.
També s’ha de dir que arrel del DR.D. 188/2011, es “congela” el Salari Mínim Interprofessional per a l’any 2012, de forma que segueix fixat en 21,38 euros al dia, o 641,40 euros al mes, prenent-se com a terme de comparació una quantia anual no inferior a 8.979,60 euros.
Finalment, s’ha de fer esment que mitjançant l’Ordre del Govern espanyol ESS/1/2012, de 5 de gener, per la qual es regula la gestió col·lectiva de contractacions en origen per al 2012, no s’ha aprovat cap tipus de topall de contractacions d’estrangers per a llocs de treball estables, i a més, tampoc s’ha previst la concessió de visats per a la recerca d’ocupació a Espanya, dirigits a fills i nets d’espanyols d’origen o limitats a determinades ocupacions.
El que si ha fet l’Ordre autoritzar la contractació de treballadors estrangers que no es trobin ni resideixin a Espanya per determinats llocs de treball de caràcter temporal, sempre que es demostri (prèvia gestió pel Servei Públic d’Ocupació) que no hi residents a Espanya que puguin cobrir-los; arrel d’això, l’Ordre reguladeterminades peculiaritats del procediment de contractació de treballadors “de temporada o per obra o servei en la gestió col·lectiva de contractacions en origen” de treballadors estrangers no comunitaris per al 2012. De fet, les ofertes de treball només poden ser per temporada o campanya amb una durada màxima de 9 mesos dintre d’un període de 12, o d’obra o servei per a determinades activitats previstes a l’Ordre, la durada de l’execució de la qual no superi l’any. Els treballadors estrangers que obtinguin l’autorització de residència i treball hauran de tornar al seu país a la finalització de la campanya o l’obra o servei. La norma inclou determinades garanties per al treball dels estrangers i la seva estada a Espanya. Els subjectes legitimats per a sol·licitar les ofertes de treball seran els empresaris, per si mateixos o a traves de les organitzacions empresarials, els quals es dirigiran a l’Oficina d’Estrangeria de la província on es realitzi l’activitat. Aquesta sol·licitud es realitzarà amb una antelació mínima de tres mesos a l’inici de l’activitat laboral. Per a més informació sobre aquesta qüestió, es recomana la consulta del Bloc del Dr. Eduardo Rojo: http://eduardorojoblog.blogspot.com/2012/01/gestion-colectiva-de-contratacion-de.html
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari