Impacte dels 80 km/h en la mortalitat (?) i la contaminació (?)

La mortalitat a les carreteres catalanes ha baixat el 14% a Catalunya (per cert, a tot Espanya ha baixat el 20%, tot i que venien de reduccions menors dels anys anteriors). Gran notícia. La raó? Major duresa en les infraccions, més persecució, més radars, més controls d’alcoholèmia... Collonut. I els 80 km/h? Seguim sense dades. L’única dada concreta és que la mortalitat ha baixat el 35% a Girona, el 19% a Tarragona, el 12% a Lleida, i a Barcelona, on s’ha aplicat això dels 80 km/h en 16 municipis, la mortalitat... ha pujat el 5%!

Diuen i repeteixen que els 80 km/h ha suposat un 50% de reducció de la mortalitat on s’ha aplicat. Que donin les dades exactes, i l’impacte també en la contaminació. Que no me’n refio del que diuen? És clar que no. Recordem que quan Saura va presentar l’informe que defensava els 80 km/h hi havia un error de càlcul (amb els càlculs correctes, es demostrava que la reducció de contaminació prevista era molt molt reduïda). Apart, el propi conseller Saura diu que la reducció de la mortalitat (en general) està focalitzada en 3 aspectes clau no necessàriament vinculats als 80 km/h: caps de setmana, joves i motoristes. I la contaminació? Sembla que ha baixat al voltant del 4%, a l’igual que el 4% que ha baixat la circulació, segons va afirmar des del Govern Manel Nadal fa unes setmanes.

Per això demano (al buit) que presentin aquesta informació sobre l’impacte dels 80 km/h en la mortalitat i la contaminació abans de posar els nous límits variables que poden arribar als 40 km/h (!). Cert, aquesta mesura té un component positiu (velocitat variable en funció del trànsit – per cert, el que sempre ha defensat el RACC) però un greu de negatiu: la velocitat màxima és de 80 km/h encara que sigui una carretera que es pugui anar més ràpid i que a més no hi hagi gens de trànsit. Per què no fixar un límit variable de 40 km/h a 120 km/h? (si teniu dubtes, proveu d’anar de Sitges a Barcelona en cap de setmana i entendreu la meva desesperació).

En fi: 80 km/h, causa i efecte en contaminació i mortalitat. Que donin les dades! Ah, i enhorabona a tots per situar Catalunya entre els països europeus amb menor mortalitat a les carreteres.


Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article