Reduir és guanyar

L’altre dia vaig coincidir en una reunió amb la Regidora de Medi Ambient de la ciutat. Vaig aprofitar per a preguntar-li quines seran les estratègies que faran servir els Ajuntaments per tal de conscienciar la població en ser més sostenibles entre tots.

La resposta va ser clara. A banda de seguir amb les campanyes sobre reciclatge també va insistir en la necessitat de què hem d’intentar consumir menys. Això era el que jo esperava escoltar. Consumir menys. Però com ens ho farem ?

Hem entrat en una dinàmica de consum que serà molt difícil de tornar enrere. Però crec que no és impossible. Penso que entre tots podem aconseguir reduir el consum innecessari.

Aprofitant el tema vaig fer-li una altre pregunta a la Regidora. Li vaig dir quina era la seva opinió respecte a la desaparició de l’envàs reutilitzable. Si aquella ampolla de vidre que podia ser de vi, gasosa, aigua o llet, i que havies de tornar a la botiga.

Ella em va respondre clarament. Ens hem tornat molt còmodes. Tant els compradors com els comerciants i empresaris. Ningú vol anar amb ampolles cap aquí i cap allà. Els comerciants no volen ocupar un espai als seus locals que no dóna cap benefici. I per a la indústria és millor i més barat produir desmesuradament nous envasos cada vegada.

Però per què no es fan polítiques que fomentin la reutilització ? - Li vaig preguntar.
Uff, això és molt difícil – em va respondre. Hi ha una indústria molt potent al darrera que genera molts llocs de treball i molts beneficis, i unes lleis que depenen d’Europa.

Els mateixos polítics no s’ho creuen. No són capaços d’aturar el consumisme desmesurat. Les lleis estan globalitzades i per tant cada vegada els poders locals tenen menys poder de decisió sobre temes molt importants del nostre dia a dia.

Al igual que s’estan fent polítiques per a la reducció de la utilització de les bosses de plàstic, també es podrien posar en marxa d’altres que fomentessin la reutilització d’envasos. Això en beneficiaria a tothom i en especial al petit comerç.

Aquí està la clau. El petit comerç i els productors locals. Ells han de ser els pioners de la reutilització. La nova cultura de consum ha de fer que la proximitat ajudi a la reducció. Reducció del transport, reducció dels envasos, reducció d’intermediaris i per tant reducció de preus.

Però no tot és reduir també podem guanyar. Guanyar en qualitat d’ aliments. Guanyar en qualitat de l’aire. Guanyar en relacions personals. Guanyar en llocs de treball que no depenguin de les grans multinacionals que obren i tanquen fàbriques sense tenir en compte els treballadors. En definitiva reduir i a l’hora guanyar per un futur consum sostenible.

Però, per aconseguir tot això estem preparats per a reduir el nostre benestar o comoditat ? Em sembla que no. Però crec que si tothom posa una mica de la seva part podem canviar.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article