■ Per justícia social i per protecció del medi ambient, cal canviar la gestió dels peatges, però no suprimir-los
■ #novullpagar denuncia la situació de greuge comparatiu amb la resta d'Espanya, però la gratuïtat als peatges ens allunyaria d'una mobilitat sostenible en termes econòmics, ambientals ni socials
■ El principal greuge territorial és l'estat de la xarxa ferroviària i el finançament del transport públic
■ La PTP proposa avançar en un model de peatges gestionats sota l'interès públic, per evitar la ruina de l'administració i per captar fons per pagar els peatges a l'ombra -l'autèntica ruïna catalana, el pla de Rodalies, el corredor ferroviari del Mediterrani i el finançament del transport públic
PRECS REALITZATS AL GRUP DE PEATGES: CAL AVANÇAR A UN MODEL DE PEATGE DE GESTIÓ DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE AMB UN BALANÇ ECONÒMIC NEUTRE PER A L'ADMINISTRACIÓ I SENSE FOMENTAR L'AUTOMOCIÓ
1. El principal greuge de transport de Catalunya amb l'estat és ferroviari i de finançament del transport públic metropolità: cap fons de rescat s'ha de destinar a abaratir el transport privat, sinó a resoldre el finançament precari del transport metropolità, el pla de Rodalies i el Corredor Mediterrani o per cobrir les ruïnoses anualitats dels peatges a l'ombra, que avui paguen tots els catalans i catalanes.
2. Catalunya ha de ser conseqüent amb unes concessions signades per Generalitat i Estat per disposar d'una xarxa viària de 1a divisió. En comptes de rescatar peatges i arruïnar l'administració encara més, el que cal és negociar amb les concessionàries un nou model de peatges gestionats sota l'interès públic per afavorir la mobilitat sostenible, seguint el model de Tabasa, permetent l'aplicació de l'Eurovinyeta, aplicar la gratuïtat als autobusos per autopista i permetre generar ingresos per finançar alternatives de mobilitat sostenible, en contraposició amb el lucre privat com succeeix en l'actualitat.
3. Evitar noves temptatives d'allargar concessions a canvi d'ampliar la xarxa viària per enèsima vegada: no hauria de ser aquesta la prioritat de les infraestructures catalanes.
4. Cal preservar Tabasa en mans públiques com a model de peatge socialment just i font d'ingressos per a una administració en sequera. Tabasa hauria d'heretar totes les concessions que s'esgotin en un futur.
5. Evitar el rescat de les concessions més ruïnoses de l'Estat, com les autopistes radials de Madrid, mitjançant l'ampliació de concessions d'autopistes ja amortitzades. Les irresponsabilitats polítiques s'han d'assumir des dels mateixos territoris, per exemple implantant peatges a les autovies concurrents a les radials.
6. Aplicar la gratuïtat dels peatges als autobusos de línia regular, en compliment amb la disposició addicional onzena de la llei 9/2003 de mobilitat.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari