L’ATM crea la T-12 per als infants, però incrementa les tarifes del transport públic per sobre de l’IPC

Davant l’anunci de l’Autoritat del Transport Metropolità d’incrementar les tarifes del transport públic per sobre de l’IPC (en el cas de la T-10 d’una i dues zones gairebé el triplica), i considerant la situació actual de crisi econòmica i pèrdua de poder adquisitiu de moltes famílies i particulars de Catalunya, la PTP es posiciona contrària per primera vegada a l'increment de tarifes plantejat per l'ATM.

Cal millorar el finançament actual del transport públic L’ATM treballa amb unes fórmules de finançament tancades pel Govern i és la Generalitat la
que s’ha d’encarregar de millorar el finançament. Cal recordar que l’Administració catalana està disposada a pagar peatges a l’ombra, com per exemple a l’Eix Diagonal, mentre puja els preus del transport públic per sobre de l’IPC. Això no és una mesura cap a la promoció del transport públic.

El transport públic necessita reformes que el sanegin econòmicament:

• Cal aprovar la llei de finançament del transport públic en els termes que la llei 9/2003 de mobilitat planteja.

• És necessari ampliar les fonts del finançament mitjançant la captació d’ingressos via cèntim sanitari sobre el carburant o modificant la fiscalitat actual, per exemple, implicant les grans empreses per pagar el transport públic dels seus treballadors.

• Incrementar l'eficiència del transport públic incrementant la xarxa de carrils bus i semàfors amb prioritat, per reduir els seus temps de viatge i també els seus costos d'explotació a partir de l'estalvi de petroli.


Valoracions sobre la nova tarjeta infantil T-12

Respecte la nova targeta infantil T-12, pensem que la seva creació no pot representar la justificació per a l’augment de preus: no es pot reduir el preu que paga el públic infantil per pujar indiscriminadament el del transport públic dels adults. En qualsevol cas, la pujada de tarifes és 9 mesos anterior a l’aplicació de la targeta infantil.

Pel que fa l’edat màxima per gaudir d’aquest nou títol, des de la PTP creiem que caldria ampliar-la fins als 16 anys. En primer lloc, perquè és l’edat d’escolarització obligatòria i en segon perquè coincideix amb l’edat permesa per accedir a llicències de motocicleta. Cal donar alternatives econòmiques als joves per evitar el seu traspàs massiu cap aquest mitjà motoritzat tan econòmic i alhora perillós.



Calen reformes al sistema tarifari integrat

La tramificació actual dels títols de transport evita l'ús de títols de transport de superior fidelització i economia respecte la targeta T-10, com són la T-50/30 o la T-MES. Actualment, aquests títols de transport no tenen prou èxit fora de la corona 1 perquè no tenen flexibilitat de zones.

Per poder pal·liar aquesta situació i l’encariment de la T-10, caldria incorporar títols integrats de llarga durada (T-Any, per exemple), que permetin uns avantatges econòmics notables als usuaris/es que empren més freqüentment el sistema del transport públic, tal com succeeix a les principals ciutats europees. Aquests títols de transport poden ser objecte de finançament per part de les grans corporacions, com és el cas de París.

Finalment, apuntar que la diferència de preu entre travessar 1 i 2 zones tarifàries s’està agreujant de forma exagerada, mantenint l’increment del 50%, quan el salt entre la corona 2 i 3 és del 26% o del 22% entre les corones 3 i 4.

Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article