L'autopista ferroviària ibèrica és la millor notícia per al transport de mercaderies al corredor Mediterrani

La PTP felicita CIMALSA (entitat depenent del PTOP), el Puerto de Bahía de Algeciras, la Agencia Pública de Puertos de Andalucía, l'empresa LorryRail i Renfe; per impulsar l'estudi del que podria convertir-se en la primera autopista ferroviària d'Espanya.

La PTP va conèixer la terminal de la primera autopista ferroviària francesa el mes d'abril de 2009 i va comprovar “in situ” l'eficàcia d'aquest servei intermodal que aplica racionalitat al transport de mercaderies de llarga distància.

La signatura d'aquest acord és important per molts motius:

• Desenvolupa el transport ferroviari minimitzant el seu principal inconvenient: la ruptura de càrrega tren-camió. Per fer-ho fa servir una de les tecnologies més innovadores del moment, el sistema LorryRail, pel qual els semirremolcs dels camions “pugen” simultàniament als vagons de forma lateral reduint el temps necessari per a l'embarcament i les maniobres ferroviàries.

• Representa una mesura realment efectiva contra l'accidentalitat, la contaminació i la congestió provocades per l'ús intensiu de l'AP7 per part dels camions, molts d'ells de llarg recorregut, els pitjors per a la carretera .

• Millora l'economia del transport, estimulant l'ús del ferrocarril per a llargues distàncies i aprofitant els avantatges “porta a porta” dels camions per a la distribució local i regional. Els preus del sistema LorryRail també són competitius per als carregadors: 750 € per un viatge de 14 hores entre Le Bolou, (prop de La Jonquera) i Luxemburg front els 1.000 € d'un camió amb un parell de xofers per la xarxa viària, a més d'un estalvi del 15% en els temps de viatge.

• Redueix la necessitat d'infraestructures faraòniques que queden petites al cap de pocs anys i que són poc o gens rendibles per a la societat. Catalunya lidera el rànquing a escala europea i americana en dotació d'infraestructures viàries sense que això hagi servit per generar riquesa, competitivitat o alta ocupació de treballadors respecte altres regions europees.

• Redueix el cost de les infraestructures per a mercaderies. La primera autopista ferroviària francesa, entre Le Bolou (a la frontera franco-espanyola) i Luxemburg recorre 1.060 quilòmetres i l'Estat francès només va haver d'invertir-hi 36 M€, comptant-hi les infraestructures i el material mòbil; com 4 quilòmetres d'autopista!

• Estimula un model d'ocupació més segur i estable. L'autopista ferroviària estimularà la logística intelHligent, que té aparellat l'increment d'ús del ferrocarril i, per tant, llocs de treball més estables. La concentració dels camions en trànsits de menor recorregut redundarà en una millor conciliació laboral i familiar dels camioners, en la reducció de la fatiga al volant i una racionalització d'aquest vulnerable sector.

• Innovació tecnològica i solució a la congestió. El sistema LorryRail va ser desenvolupat per un consorci empresarial francès amb el suport del Govern de la República i s'ha convertit en una solució molt interessant per a descongestionar el trànsit de camions de llarg recorregut.

Encoratgem als governs espanyol i català per donar prioritat a mesures logístiques d'aquest tipus, així com per ampliar i adaptar la nostra xarxa ferroviària per fer-la més capaç i eficient. Cal abandonar per tant aquells projectes ineficients i insostenibles que pretenen engrandir, encara més, el que ja és la xarxa d'autopistes més extensa d'Europa, malgrat la crisi. Només canviant aquestes prioritats es podrà resoldre l'endèmic problema del transport de mercaderies espanyol,  extraordinàriament depenent de la carretera i caracteritzat per l'elevada sinistralitat, congestió, contaminació i el canvi climàtic.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article