El traspàs de les competències sobre Rodalies exigirà més inversió

La PTP es congratula pel traspàs de les competències del servei de Rodalies Renfe del Ministeri de Foment a la Generalitat de Catalunya. La PTP sempre ha estat favorable del traspàs de les competències per principi de subsidiarietat i d’eficàcia administrativa. Per primera vegada la Generalitat, com a govern de proximitat que és, tindrà capacitat decisòria sobre el servei ferroviari més estructurant del país: les Rodalies des d'avui i els Regionals en una segona fase.

La fórmula econòmica que ha permès aquest acord és el finançament del servei a dues bandes, com en el seu dia es va fer amb la sanitat. Per una banda, el Ministeri de Foment aportarà una quantitat corresponent al dèficit del nivell servei actual actualitzat cada any que serà homogeni pels 12 nuclis de Rodalies existents a tota Espanya. Per l’altra banda, la Generalitat es farà càrrec dels extres o noves prestacions que vulgui afegir al servei actual per millorar-lo. Naturalment aquestes noves prestacions són necessàries i moltes ja estan contemplades al Pla de Transports de Viatgers de Catalunya 2008-2012, pel qual s’haurà de trobar un bon finançament.

Per la seva banda, el Ministeri de Foment continuarà tenint l’obligació de posar al dia i ampliar les infraestructures ferroviàries que diàriament utilitzen els trens de Rodalies i Mitjana Distància de Catalunya. El servei quedarà definit i finançat per un contracte programa entre la Generalitat (titular del servei) i Renfe Rodalies (operadora del servei). Provisionalment, l’any 2010 s’utilitzarà el contracte programa definit entre el Ministeri de Foment i Renfe Rodalies.

El nou model obliga les dues administracions a pactar les millores en servei i infraestructura si volen complir amb les expectatives que els usuaris han dipositat
en aquest canvi de rumb polític. Per la PTP el nou rumb a Rodalies ha d’estar marcat pel següent full de ruta a curt termini:

· Estabilització del servei, compliment d’horaris i increment de la fiabilitat
· Millora dràstica de la informació estàtica i dinàmica
· Millora de la senyalització ferroviària per evitar, en mesura d’allò que sigui possible, les situacions de col—lapse actuals
· Reducció de les aglomeracions en hora punta, si s’escau amb llançadores que no entrin als trams congestionats de l’Hospitalet – Arc de Triomf
· Increment de personal i de recursos materials per millorar l’atenció als usuaris, reduir el frau i les incidències tècniques en trens i estacions, amb un model més semblant als Ferrocarrils de la Generalitat
· Aplicació de millores del Pla de Rodalies, amb increments del servei en hora vall i extrems de les línies C2, C3 i C4. Canvi radical a la línia C7, amb nous intercanviadors i servei circular pel Vallès, Baix Llobregat i Barcelonès.
· Ampliació del Pla de Rodalies amb projectes per quadruplicar els accessos ferroviaris nord i sud per a semidirectes i unir-los a través de Barcelona mitjançant un tercer túnel que també eviti la coincidència de les línies C1 i C4 (les més carregades al futur) sobre una mateixa infraestructura.

En paral—lel, cal accelerar el traspàs de regionals, on el servei té pendent moltes més millores d’acord amb el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya 2008-2012, que estableix també noves Rodalies al Camp de Tarragona, Lleida i Girona.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article