L'Ajuntament de Figueres cedeix al xantatge del Ministeri de Foment

•Lamentem profundament la decisió del consistori figuerenc, condicionada
pel xantatge polític de no construir un baixador per l’alta velocitat
• El model urbà de mobilitat sostenible i equitat social que suposa l’estació cèntrica
i accessible actual donarà pas a interessos privats d’especuladors urbanístics i
del lobby de la carretera i un increment de la mobilitat privada

El Ministeri de Foment repeteix impunement els errors descomunals d’estacions com la del Camp de
Tarragona, Guadalajara - Yebes o Antequera - Santa Ana, però aquesta vegada afectant la xarxa
quotidiana de ferrocarril.

De res no ha servit el fracàs estrepitós de l’estació del Camp de Tarragona,
amb un accés pràcticament nul en transport públic i modes no motoritzats i una inutilitat total per les
connexions ferroviàries internes de Catalunya. Oïdes sordes a les més de 10 mocions municipals
empordaneses pel manteniment de l’estació cèntrica de regionals i autobusos i a les més de 6.000
signatures recollides per la plataforma Salvem el Tren de l’Empordà demanant una consulta popular.

El Ministeri continua destrossant el Catalunya Exprés mentre la Generalitat se’n desentén. No s’explica
quins interessos té el Ministeri en construir una variant ferroviària del ferrocarril quotidià per
Vilafant que és més cara i té més tram de túnel que el propi soterrament de la traça actual.
S’han passat per alt els criteris bàsics de mobilitat sostenible i s’anul3larà la funció comarcal i quotidiana
del ferrocarril a l’Empordà, que actualment dóna accés en menys de vint minuts a peu a tots els barris de
Figueres i en menys de cinc minuts al centre administratiu, turístic i de serveis de la comarca. Figueres
estava cridada a ser la terminal de les Rodalies de Girona, però cal recordar que a les estacions de
Rodalies Barcelona s’hi accedeix en un 80% a peu, bici i transport públic; i només en un 15% en
vehicle individual motoritzat.

Mentre tots els municipis amb ferrocarril de Catalunya treballen per potenciar l’ús del ferrocarril i
integrar-lo en les zones urbanes, fins i tot amb soterraments per donar més centralitat, Figueres ha
decidit expulsar les vies del centre per construir una nova estació “intermodal” en una zona totalment
perifèrica que l’únic que aconseguirà és que tothom hi vagi en cotxe. Per contra, la ubicació actual de
l’estació donarà lloc a noves urbanitzacions més allunyades del tren i bus interurbà. De pas es justificarà
una important ampliació de xarxa viària d’accés, que inclou la construcció de rondes de circumval.lació
per tot Figueres.

Amb aquestes polítiques, no és d’estranyar que les comarques gironines siguin les més
motoritzades de Catalunya i d’Espanya, després de Balears. De res servirà un “intercanviador” a Vilafant
–on podrien parar molt pocs Avant- si es construeix a partir de retirar el servei ferroviari i d’autobús més
cèntric: a Catalunya, el 80% d’usuaris de Renfe són de Rodalies i Regionals.

Des de la PTP lamentem aquest gravíssim atemptat contra la xarxa ferroviària catalana en un dels punts
on millor funcionava, tot i les seves mancances. A mesura que avancen les obres de l’AVE són més
grans els danys causats pel Ministeri de Foment al nostre ferrocarril. En paral.lel, el paper de
l’administració catalana és cada vegada més vergonyós i hipòcrita en matèria de mobilitat sostenible.

Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article