Els alcaldes de Salou i Cambrils, primers batlles de la democràcia en demanar la supressió d'una línia de Rodalies

■ L'alcalde de Salou, Pere Granados i l'alcaldessa de Cambrils, Mercè Dalmau, es converteixen en els primers batlles de l'Estat en demanar a Foment suprimir una línia de Rodalies en comptes de demanar-ne millores urbanes i de servei

■ Proposen escapçar la línia RT2 a l'Hotel Regina de Salou, fet que implicaria la supressió de les estacions urbanes cèntriques de l'Hospitalet de l'Infant, Mont-roig del Camp, Cambrils i Salou, i la pèrdua de la connectivitat entre aquests municipis

■ Aquestes propostes són un greu perjudici per als usuaris del transport públic i són contraries al Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona aprovat per la Generalitat, que preveu integrar urbanísticament la línia mitjançant la seva conversió a tren-tram.

PRIMER DESMANTELLAMENT D'UNA LÍNIA DE RODALIES A ESPANYA? Els esforços de la Generalitat de Catalunya i Renfe per fomentar un transport públic ecològic i ràpid mitjançant trens de Rodalies dins del Camp de Tarragona han topat amb dos obstacles: els alcaldes de Salou i Cambrils. Els batlles al·leguen raons de perillositat per justificar el seu insòlit posicionament, i pretenen aprofitar l'entrada en servei de la variant de Vandellòs -prevista l'any 2016- per suprimir la línia ferroviària entre Salou i l'Hospitalet de l'Infant. Precisament aquesta variant eliminarà el pas dels trens més problemàtics pels nuclis urbans: els trens ràpids (Euromeds i Talgos) i els de mercaderies, fent més segurs els passos a nivell urbans. Tot i així, si Foment accedeix als plans de Granados i Dalmau, la línia ferroviària de Rodalies RT2, inaugurada el 20 de març de 2014, no haurà complert ni dos anys de vida abans de la seva supressió forçada.

El projecte de desmantellament ferroviari està associat a un model territorial propi del desenvolupisme viari dels anys seixanta, obviant principis mínims de sostenibilitat energètica i ambiental, inclusió social i vertebració territorial a la mobilitat interurbana de la 2a regió urbana de Catalunya: el Camp de Tarragona. El projecte també topa de front amb les Directrius Nacionals de Mobilitat de Catalunya i l'ordenament urbanístic del Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona aprovat per la Generalitat, que preveu convertir la línia a tren-tramvia.

A SALOU CAP ESTACIÓ AL CENTRE. A més del desmantellament ferroviari, també es preveu construir una nova estació d'autobusos fora del centre urbà de Salou, al sector Emprius. L'alternativa ferroviària proposada per l'Ajuntament, un nou baixador excèntric en cul de sac a l'Hotel Regina, només farà que perdre usuaris respecte la situació actual, ja que la línia R16 (BCN-Tortosa) serà desviada per la variant i la nova parada en solitari no generaria demanda suficient per donar un bon servei de Rodalies des de Tarragona.

Forçar els passatgers dels desplaçaments interurbans del Camp de Tarragona a fer transbordaments o esperar en una estació excèntrica és totalment contrari al foment d'un transport públic eficient i ben valorat.

NOVAMENT, EL CAMP DE TARRAGONA PERD COMPETITIVITAT I CONNECTIVITAT  PELS ATACS AL TRANSPORT PÚBLIC I PER LES POLÍTIQUES DE CAMPANAR. Cal posar aturador a aquesta manera de fer política.

    1973: tancament del Troleibús, transport elèctric entre Tarragona i Reus
    1975: tancament del Carrilet, transport en via reservada entre Reus i Salou
    Des de 2007: Única demarcació catalana sense servei Avant en estació urbana
    Des de 2007: Única demarcació del Mediterrani on els trens d'alta velocitat no connecten amb els regionals ni reginal
    2010: Construcció de la nova terminal de l'Aeroport de Reus que no connecta amb la futura estació ferroviària de la variant de Vandellòs
    2008-2014: Transformació de l'autovia T-11, perjudicant greument la circulació d'autobusos metropolitans Reus - Tarragona amb parades intermèdies com La Floresta i La Canonja.
    Actualment: Cap estació intercanviadora de Rodalies associada a una estació d'autobús interurbana
    Actualment: Des de Cartagena fins a Barcelona: l'única ciutat capital del Mediterrani sense cap transport interurbà en via reservada (exceptuant Renfe)
    2016: Amenaça de supressió de la continuïtat ferroviària de la costa, estrenada l'any 1865.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article