Més de mil queixes de consumidors per dèficit d'ús lingüístic

La Plataforma per la Llengua i Consum Català han presentat l’informe de queixes rebudes durant l’any 2011, fruit de l’acord de col·laboració entre les dues entitats pel que fa a la gestió, seguiment i resolució de queixes, consultes i denúncies lingüístiques. L’informe explica que durant l’any 2011 s’han rebut 1.117 queixes lingüístiques sobre dèficits d’ús del català i vulneració dels drets lingüístics.



Entre els casos rebuts, un terç de les queixes tramitades són per motius de disponibilitat lingüística, i gairebé una de cada tres és per etiquetatge. A més a més, i en gran part per l’etiquetatge, les empreses productores són el sector més denunciat, seguit del comerç minorista i l’hostaleria. Entre els tres sectors s’arriba  al 75% de les queixes tramitades.



L’estudi mostra que les sis empreses amb més denúncies són productores d’alimentació: Unilever (productora de diverses marques alimentàries), Casa Tarradellas, Panrico, Nutrexpa, Nestlé i Cobega (productora de Coca-cola). En tots els casos, per no tenir l’etiquetatge dels seus productes en català. Aquestes empreses, juntament amb Movistar, Orange, Endesa, Triodos Bank, Vodafone i Samsung, i amb les queixes que s’han adreçat a administracions públiques com el Govern central i o el Govern de la Generalitat, copen el 30% de les queixes rebudes el 2011.



Cal destacar que 76 de les queixes rebudes són vers administracions públiques, entitats i institucions. Entre aquestes queixes, hi trobem diversos casos que afecten a la Policia Nacional i a la Guàrdia Civil: no només per manca d’atenció al ciutadà en català, sinó també per casos flagrants de discriminació, menyspreu i burla de la llengua catalana.



Arran de la gestió d’aquestes queixes, la Plataforma per la Llengua i Consum Català han aconseguit, o si més no contribuït, que algunes empreses modifiquessin els seus comportaments i polítiques lingüístiques. És el cas d’empreses com la cadena d’establiments Bauhaus, les cerveses San Miguel, l’aigua de Veri o el Centre Comercial Arenas de Barcelona. Altres empreses i entitats, com l’ONG Greenpeace o el banc ètic Triodos Bank, s’han compromès a introduir millores en diversos aspectes relacionats amb la llengua catalana, tot i que el compromís encara no s’ha dut a terme.



Podeu consultar l’estudi a l’enllaç següent: https://www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/98

 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article