Perilla el tren de Portbou

L’ajuntament de Figueres insisteix en traslladar l’estació de tren a Vilafant. Això pot acabar provocant la fi del transport de passatgers cap a Portbou i el Rosselló.

Per què ?

Perquè aquest projecte comporta la construcció d’una variant ferroviària al nord de Figueres; de manera que els trens que surtin de l’estació de Vilafant puguin enllaçar i anar cap a Portbou. Aquesta variant és caríssima, perquè s’ha de fer un túnel de més d’un quilòmetre sota el castell de Sant Ferran. A més, l’estació de Vilafant és petita per acollir els més de tres mil viatgers diaris del tren convencional (hi ha només 144 places de pàrking) i té greus problemes d’accessibilitat, perquè està situada en un cul de sac. S’han de construir rondes de circumval•lació i un pont nou a la carretera d’Olot i s’ha de traslladar l’estació d’autobusos, entre moltes altres coses. Tot això, val molt més que els 130 milions que deia l’Alcalde.

La broma no es pot pagar.

Totes aquestes inversions, les havia de pagar l’ajuntament, a base de vendre els terrenys de l’antiga estació. El Ministerio de Fomento, cedia els terrenys i es rentava les mans. La crisi ha fet impossible el que ja d’entrada era molt difícil.
Hi ha solucions.

Aquesta situació, obra les portes a alternatives molt més barates. L’ajuntament té estudis que demostren que aquestes solucions existeixen .
Es poden soterrar les vies convencionals en una trinxera i conservar al centre les estacions de trens i d’autobusos. La planificació territorial, que acaba d’aprovar la Generalitat, contempla aquesta possibilitat, cosa que és molt significativa. Llavors, l’estació de Vilafant seria només pels trens regionals AVANT d’alta velocitat; els únics que s’hi aturaran. Fins i tot seria possible que aquests trens anessin a l’estació del centre.

La “solució final” per després de les eleccions ?

Hi ha una altra “solució” ben barata : suprimir el servei de viatgers entre Figueres i Portbou. Així es poden alliberar els terrenys de l’antiga estació sense construir la variant nord. És factible perquè la Generalitat -mira tu quina casualitat- acaba de planificar una variant per a mercaderies, per fora de la ciutat i en paral•lel al cinturó de ronda. La nostra plataforma, ha dit des de sempre que aquesta possibilitat existia i tot indica que l’han estudiat. El Ministerio de Fomento no té cap mania. L’arribada de l’AVE a Galícia , per exemple, comportarà tancar 45 estacions i línies senceres.

Així, un projecte faraònic, basat en un model econòmic que ens ha portat al desastre, podria acabar liquidant una línia que existeix des del 1878. Perdríem un tren que connecta vint municipis de l’Empordà i el Rosselló. Seria tristíssim comprovar com els polítics de la comarca, enlloc de preocupar-se pel futur de la línia, pel mal funcionament del servei o per les deficients connexions frontereres, callen mentre ens foten el nostre patrimoni.

En la nostra opinió. Traslladar al cul de sac de Vilafant, les estacions del tren convencional i dels autobusos és una bestiesa, des del punt de vista de l’eficàcia del transport públic, perquè les allunya de la majoria de la població de Figueres i de la comarca. Fer-ho, complicaria encara més la ja caòtica mobilitat interna. A més, el transport municipal actual és incapaç de fer front a la demanda dels usuaris del ferrocarril, entre els que hi ha 200.000 visitants del Museu Dalí.

Moltes experiències ferroviàries arreu d’Europa ens avalen. Volem un tren català sense fronteres per poder mantenir les nostres relacions amb els veïns del nord, en el cas que s’agreugi la crisi energètica. Volem un tren de proximitat en l’espai català transfronterer, que faci possible un turisme més sostenible i molt menys estacional que l’actual. Volem un tren que garanteixi el dret a la mobilitat de totes les persones que viuen en aquest espai.

El tren és el futur. L’especulació és el passat.

Defensem el Tren de l’Empordà

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article