SELECT id_comentari FROM blogs_comentaris WHERE id_article = 1234 AND id_comentari =SELECT id_comentari FROM blogs_comentaris WHERE id_article = 1234 AND id_comentari =

Reclamem un canvi profund en la gestió de la mobilitat a l’aeroport

El dilluns passat es va convocar la Taula de la mobilitat de l’Aeroport de Barcelona, on són presents l’Autoritat del Transport Metropolità, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, Aena, Renfe, Transports Metropolitans de Barcelona, sindicats i altres organitzacions. A la reunió d’aquesta taula s’ha donat a conèixer que al cap d’un any en funcionament, les noves estacions Aeroport T1 i Aeroport T2 de la línia 9 sud del metro només transporten respectivament 5.600 i 2.200 passatgers al dia, una xifra molt baixa en comparació amb Rodalies Aeroport T2, amb 10.500 viatgers diaris. El nou metro només representa un 10% del total d’usuaris d’un transport públic que ha reduït la seva quota modal, passant del 30% de 2015 al 28% de 2016.

Després d’una inversió gegantina de 2.899 milions d’Euros, el mínim que esperem de les autoritats competents és aprofitar al màxim la infraestructura i no caure en l’autocomplaença. L’excusa de què la línia 9 sud no s’ha concebut únicament per accedir a l’aeroport no és vàlida, el metro és un sistema de transport massiu que hauria de tenir més protagonisme en la mobilitat de les terminals i no considerar-se únicament una opció de transport complementària (més cara i lenta) sobre les anteriors. La PTP aprofita la seva presència a la Taula de mobilitat de l’Aeroport per tornar a reclamar canvis en la gestió tarifària i de serveis ferroviaris al voltant de l’aeroport. Consulta tots els comunicats de la PTP sobre l’aeroport.

Mesures per incrementar la demanda de la línia 9 sud

1. Foment i Generalitat: Potenciar la combinació de Rodalies i Metro L9 sud en comptes de Metro L1 i Metro L9 sud per connectar el centre de Barcelona amb l’Aeroport. La línia 9 sud s’està comercialitzant com un servei associat a la xarxa del metro de TMB (45 minuts més temps d’espera entre Aeroport T1 i Pl. Catalunya) i no com una xarxa integrada (29 minuts més temps d’espera entre Aeroport T1 i Pg. de Gràcia). Per fer efectiva la millor combinació possible cal millorar l’oferta de Renfe a l’estació del Prat i no limitar els bitllets vàlids a les estacions Terminal T1 i Terminal T2 de la L9 sud.

2. Generalitat i Renfe: Fer parada comercial de tots els trens regionals del sud (R13 a R16) i regionals del nord (R11) per escurçar els temps de viatge des del litoral mediterrani fins l’aeroport T1 i T2. Actualment els regionals del sud passen per l’estació del Prat sense parar, i molts regionals del nord hi arriben sense servei comercial, únicament per aparcar trens. L’aeroport és la principal porta de Catalunya al món; accedir-hi hauria de ser fàcil a més des de Barcelona, des d’importants poblacions i destinacions turístiques de l’arc Mediterrani: Terres de l’Ebre, Camp de Tarragona, Garraf i Penedès, Vallès, la Selva, Girona i Empordà.

3. ATM i TMB: Instaurar un suplement de 2 o 3 € en comptes de prohibir l’ús de les T10 a les estacions Aeroport T1 i T2. Les persones usuàries de les targetes T10 (d’una a sis zones) no haurien de ser obligades a comprar un títol de 4,50 € per poder utilitzar aquest servei. Si s’ha de recarregar el preu del transport a turistes entenem que és més intel·ligent cobrar un recàrrec que sigui exempt a treballadors i usuaris habituals del transport públic metropolità, en comptes de perjudicar tots els usuaris potencials de la línia. Cal tenir present que fora de la zona 1, les targetes integrades vàlides a les estacions Aeroport T1 i Aeroport T2 són únicament la T-Mes o títols superiors, unes opcions molt poc utilitzades.

4. ATM, TMB i Renfe: Habilitar la venda bitllets senzills combinats Renfe + Metro Aeroport T2 i Aeroport T1 des de tots els terminals de Rodalies de Catalunya. Un dels motius pels quals la línia 9 sud té poc pes a la mobilitat de l’aeroport és la seva escassa integració amb el servei ferroviari de Renfe. Resulta incomprensible que després d’una inversió tan extraordinària, els dos principals operadors de transport públic de Catalunya, Renfe i TMB, no hagin pogut arribar a un acord per comercialitzar una combinació ferroviària per accedir a la terminal T1 mitjançant la L9 sud. Actualment hi ha més facilitats comercials per combinar un tren de rodalies amb l’entrada a un parc aquàtic o a un tast de cava que per accedir a l’aeroport en metro.

5. AENA: Suspendre les campanyes de promoció del cotxe d’Aena, que van en detriment del transport públic i destinar part de la recaptació dels aparcaments a eixugar el dèficit de la L9 sud. La promoció del vehicle privat en detriment del transport públic en un àmbit greument contaminat per part d’una empresa pública és del tot reprovable i una demostració de què Aena prefereix fer diners amb els ingressos dels aparcaments a millorar les condicions de vida dels ciutadans que la subvencionen.

La PTP està demanant aquests canvis de manera reiterada des de febrer de 2016. Les peticions han estat escoltades al sí de l’ATM i de la Generalitat de Catalunya, i fins i tot valorades positivament, però cap d’elles ha estat implantada. En el decurs d’aquest any, hem vist com la implantació d’un centre comercial ha incrementat el nombre de parades de trens de rodalia a l’estació de Viladecans en dissabtes i festius, mentre els trens segueixen passant de llarg pel Prat, que dóna accés a la principal porta de Catalunya al món, l’aeroport.

4t avís sobre les obres del nou tren directe Aeroport T1 – Aeroport T2 – Barcelona

La PTP lamenta que, una vegada gastats 2.899 milions d’euros a la L9 sud, Generalitat de Catalunya i Ministeri de Foment no hagin tingut cap altra prioritat sobre el sistema de rodalies que invertir 285 milions d’euros en un segon túnel entre l’estació intermodal del Prat i la terminal T1.

Però iniciades les obres la principal preocupació de la PTP és que Generalitat i Ministeri de Foment no imposin un tren llançadora en comptes de portar una línia de rodalies existent sobre el nou túnel ferroviari, com estava previst al Pla de Rodalies 2008-2015. La implantació d’un servei aïllat (sigui d’un operador privat o d’FGC) reduiria la capacitat romanent dels túnels de Barcelona, que el Pla de Rodalies preveia dedicar a incrementar el servei de les línies de Rodalies R1, R2, R3 i R4. Des de la PTP manifestem la nostra oposició frontal a una llançadora en comptes d’una línia de Rodalies, perquè es debilitarà el futur de les rodalies metropolitanes. Si el Govern vol que FGC operi serveis sobre la xarxa d’Adif a les Rodalies de Barcelona hauria d’optar per una línia completa i no per un pedaç que acabi consumint la ja compromesa capacitat dels dos túnels passants de la capital catalana.

Prou de mala planificació. No volem més excuses de cap administració pública, volem solucions.

Comentaris

Rubén
2.
#1 Bones Mònica, tambe hi ha opció d'agafar el bus 46 ( Bus 46 - Pl. Espanya / Aeroport BCN), https://www.tmb.cat/ca/barcelona/autobusos/-/lineabus/46, o Rodalies fins a T2 (+ bus gratuït T2-T1). ...
#1 Bones Mònica, tambe hi ha opció d'agafar el bus 46 ( Bus 46 - Pl. Espanya / Aeroport BCN), https://www.tmb.cat/ca/barcelona/autobusos/-/lineabus/46, o Rodalies fins a T2 (+ bus gratuït T2-T1). Tots dos serveis es poden utilitzar amb títols integrats ATM d'una zona sense cap recàrrec. En cas de bitllets senzills, el bus serien 2.15€ i Rodalies 4.20€ ( continuen per sota dels 4.5€ de la L9 i dels 5.9€ de l'Aerobus. A veure com acaba el tema de la llançadora que estan construint fins a la T1.
Salutacions.
  • 0
  • 0
Monica V Barcelona
1.

Vaig agafar el metro des de l'aeroport i vaig pensar "mai mes!" traiga moltíssim a arribar a la zona universitària. Prefereixo pagar un taxi! Penso que una solució seria que alguns trens paressin nomes a la T1, T2 i zona universitària. I altres trens facin totes les parades. Si no, no compensa.

  • 0
  • 0

Comenta aquest article