Celebrem la posada en marxa dels nous serveis d’FGC Lleida – Balaguer – la Pobla de Segur

Aquest 25 de juliol s'ha posat en marxa el nou servei ferroviari a la línia Lleida - Balaguer - la Pobla de Segur, una fita llargament reivindicada pel territori i per l'associació Promoció del Transport Públic (PTP). Aquesta línia té una doble característica que l'ha convertit en la punta de llança de l'anhelada millora dels serveis ferroviaris regionals a Catalunya: d'una banda és la primera infraestructura ferroviària d'ample ibèric traspassada des del Govern Central (Ministeri de Foment) a la Generalitat (FGC); i per l'altra, ha estat el ferrocarril amb menys oferta de Catalunya, pel fet de no haver disposat, fins ara, d'un model d'explotació més adequat a la baixa demanda de la part alta de la línia.


Els nous horaris estan disponibles a http://lleidalapobla.fgc.cat

LÍNIA I SERVEIS RENOVATS, I LLARGAMENT ESPERATS. El traspàs de la infraestructura a la Generalitat, realitzat a l'any 2005, va implicar la millora de vies i andanes, així com l'increment de freqüències de pas. Però no va aprofitar-se per canviar el model d'explotació de Renfe, que seguia operant el servei de manera subcontractada utilitzant els trens grans de sempre. La ineficiència d'aquest model i les retallades aplicades per la Generalitat van motivar l'any 2012 una forta reducció del servei, el mínim històric de la línia, amb caràcter provisional. La mesura, fortament criticada per la PTP i els ajuntaments de la zona, s'havia pres per permetre un estalvi suficient per encarregar la construcció de trens més lleugers i ràpids que permetessin aplicar un nou model operatiu més eficient, aplicant els criteris ja utilitzats per FGC per ressuscitar el Carrilet (línia Llobregat-Anoia) anteriorment en perill d'extinció. Finalment la Generalitat ha complert la seva paraula després de 4 anys no exempts de dificultats econòmiques, com la compra dels dos nous trens lleugers en plena època de retallades; i de dificultats tècniques, com ha estat la necessitat d'homologar els nous trens per circular per la xarxa ferroviària estatal d'interès general (Adif). Aquest ha estat un pas imprescindible degut a què l'accés a Lleida, d'1,8 km, és compartit amb la línia d'Adif Lleida - Manresa - Barcelona.



PER QUÈ HA ESTAT TAN IMPORTANT DEFENSAR UNA LÍNIA DE DÈBIL TRÀNSIT? La línia de la Pobla és el ferrocarril amb menys població servida de Catalunya, però també és una oportunitat per posar a la pràctica els nous models d'explotació més eficients, inspirats en el ferrocarril centreeuropeu, que fins ara el Ministeri de Foment s'ha negat a aplicar a la xarxa estatal. El nou model planteja una explotació més econòmica, amb trens més petits i àgils; i una gestió de la circulació més simplificada. El ferrocarril és un mitjà de transport de baix impacte que circula en via reservada i permet accedir a Lleida capital de forma còmoda i ràpida, a més de gaudir del Pallars des d'una posició privilegiada.



QUINS SÓN ELS CANVIS QUE EXPERIMENTARAN ELS VIATGERS A PARTIR DE DILLUNS?

    Un servei multiplicat. Les possibilitats de viatjar entre Lleida, Tremp i la Pobla de Segur es multiplicaran per 4, i entre Lleida i Balaguer les possibilitats es multiplicaran per 2,5, amb millors temps de viatge: 24 minuts entre Lleida i Balaguer i 93 minuts entre Lleida i la Pobla, amb reduccions, respectivament, de 5 i 17 minuts respecte els temps anteriors.

    Un servei innovador. Per primera vegada a Espanya un servei ferroviari regional és explotat per una companyia diferent a Renfe sobre la xarxa d'ample ibèric, fet que permet la posada en marxa d'un nou model d'explotació en línia amb les línies europees més avançades. S'utlitzarà un material mòbil adaptat a persones amb mobilitat reduïda, facilita el transport de bicicletes, redueix soroll i emissions i permet vistes panoràmiques.

    Un servei eficient. S'utilitzaran trens més petits, fet que permet adaptar-se a la baixa demanda de la línia sense renunciar a una bona freqüència de pas. S'estrena també un nou sistema de gestió de les parades facultatives: per aturar el tren caldrà polsar un botó a la parada o des del mateix tren, evitant que la maniobra depengui de la perícia del maquinista. També s'implanta un sistema on-line de venda de bitllets, alliberant el màxim de personal per fer atenció a l'usuari a bord del tren o per conduir-lo.

    Un servei integrat. Els nous serveis s'han coordinat amb els autobusos de la ruta Lleida - Noguera - Pallars, així com amb alguns servei AVE i Avant de la línia Madrid - Barcelona. Es podran adquirir bitllets combinats FGC + Renfe per fer desplaçaments com Barcelona Sants - Tremp.

QUINS CANVIS ESPEREM AMB AQUESTA LÍNIA? Els nous serveis han de permetre la recuperació de la demanda perduda pel tren, captar nous trànsits i aconseguir incrementar l'ús conjunt del sistema bus+tren. Per a la PTP es tracta d'una fita històrica al ferrocarril de català, pel fet d'estrenar un nou model d'explotació sobre la xarxa d'ample ibèric que volem replicar a la resta del territori, i que ha de posar els usuaris i l'oferta de serveis al centre de les polítiques de mobilitat.

La PTP, inspirant-se en els models d'oferta ferroviària més repetits d'Europa, proposa aplicar sobre la xarxa ferroviària catalana l'objectiu #Tictactren per una Catalunya en Moviment. Aquesta proposta consisteix en dotar de cadència horària o de 30 minuts totes les línies de rodalies de Tarragona i relacions del Corredor Mediterrani, i de cadència bihorària la resta de línies regionals.


CAL IMPLICAR-SE AMB LA PROMOCIÓ DEL TREN DE LA POBLA. #lotrendetots permetrà el desenvolupament turístic a la Noguera i el Pallars i un model de mobilitat més sostenible en l'accés a Lleida si s'hi impliquen les institucions i la ciutadania. Els nous horaris permeten molts més desplaçaments que abans, per tant cal promocionar-los. Es poden consultar a la web http://lleidalapobla.fgc.cat

La PTP farà un seguiment de prop de la línia, per tal d'avaluar l'evolució de la demanda i, si s'escau, fer noves propostes per millorar el servei o el disseny dels horaris.

 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article