SELECT id_comentari FROM blogs_comentaris WHERE id_article = 162 AND id_comentari =

L’estafa de les infraestructures

El Govern central persisteix en la seua idea de dedicar grans inversions a les infraestructures, sobretot a les autovies i les línies d’AVE, per a reactivar l’economia. Les grans empreses de la construcció pressionen perquè s’acceleren, encara més, tant els projectes com el volum de fons públics. Per a Ecologistes en Acció, des de tots els punts de vista –crisi econòmica, escassa generació d’ocupació, costos d’oportunitat, canvi climàtic, etc.– estem davant d’un descomunal engany que només cal qualificar com la ’“estafa de les infraestructures”.

Si les virtuts que el Govern i les majors constructores (Seopan) assignen a les grans infraestructures de transport foren certes (enorme generació d’ocupació, dinamització econòmica…), la situació a l’Estat espanyol hauria de ser molt diferent de la que és. Efectivament, com que som el país europeu amb més quilòmetres d’autovies i autopistes –i al 2012 serem el que compte amb la major xarxa d’alta velocitat ferroviària del món–, no hauríem de tenir una taxa de desocupació tan alta i la crisi a penes hauria de notar-se… llevat que les coses no funcionen de la manera que ens diuen.

Tot pareix indicar que és així. Un muntó d’estudis conclouen que a partir d’un cert llindar en la dotació de grans infraestructures –que a Espanya s’han superat de bon tros–, qualsevol inversió en noves obres pot ser contraproduent per al desenvolupament des d’una estricta visió economicista, sense parlar del seu impacte ambiental i social.

En aquest sentit, un dels estudis més rellevants és l’informe del grup d’assessors creat per John Major en els anys 90 per a avaluar un pla de construcció de 500 noves carreteres al Regne Unit. Aquest grup, conegut per les seues sigles en anglés, SACTRA, va publicar l’any 1999 Transport and the Economy, on analitzava la relació entre el creixement de l’economia i les grans infraestructures de transport en tots els països desenvolupats. El resultat? Gran part dels tòpics sobre aquestes obres –per exemple, que generen riquesa i ocupació– es van enfonsar. En conseqüència, el pla de 500 carreteres es va quedar en només 37.

Davant d’aquestes anàlisis, els plans del Govern no es poden considerar més que com a un brutal malbaratament. Així, l’estrela dels pressupostos de 2009 són les autovies, que s’emportaran un pessic de 5.636 milions € (16% més que al 2008), seguides molt de prop per l’AVE, amb 5.629 milions € (21,6% d’augment). En total, el pressupost per a infraestructures de 2009 ascendeix a 19.271 milions €, un 7,5% més que fa un any. I si a d’açò afegim la pretensió de Seopan d’incrementar en 11.000 milions d’euros la inversió en 2009 i 2010, ens trobarem amb un despropòsit de dimensions descomunals.

És clar que necessitem inversions en transport, però ni de bon tros les que s’estan plantejant. Necessitem millors serveis de transport, no més autovies. Ens fa falta un millor ferrocarril, no un tren elitista que només tinga parada en grans poblacions. Necessitem bons serveis ferroviaris de rodalia, no més i més anells de circumval·lació. Urgeix posar en pràctica plans de mobilitat sostenible, no més llistes d’infraestructures.

En els temps que corren, amb la crisi financera i econòmica, amb el canvi climàtic manifestant-se cada dia amb més cruesa, amb els creixents dubtes sobre el subministrament de petroli en un futur pròxim, amb problemes molt seriosos de contaminació de l’aire, de fragmentació del territori, de pèrdua de biodiversitat… la nostra política continua sent la mateixa de sempre: més ciment passe el que passe.

A pesar de la nostra sobredotació d’infraestructures de transport, continuem invertint-hi una quantitat de fons brutal. Al contrari, tots els indicadors assenyalen que estem a la cua dels països del nostre entorn en recursos i serveis de sanitat, educació, atenció social, investigació, etc. Però aquests, més enllà dels discursos, no tenen cap prioritat pressupostària. No obstant això, són precisament aquests sectors on és possible crear més ocupació sense impactes ambientals i amb un gran benefici social.

No hi ha dubte. Per a Ecologistes en Acció estem davant d’una nova versió, corregida i ampliada, de l’estafa de les infraestructures de transport que hem patit des de fa anys.

Ecologistes en Acció (País Valencià)

Comentaris

Maria
1.

Aquesta estafa, com bé dius, té un objectiu clar, assegurar que les grans empreses constructores continuïn tenint guanys, són les que tenen la paella pel mànec i s'ho fan anar bé per a ells.

  • 0
  • 0

Comenta aquest article