Més fragmentació del territori gràcies al Pla Director Urbanístic de Figueres

El dinou de setembre del 2008 va sortir a informació pública l’anomenat Pla Director Urbanístic del Sistema Urbà de Figueres (PDUSUF), promogut per la Generalitat i que afecta a Figueres i 15 municipis més.

Les organitzacions sotasignades, coincidim en pensar que hi ha en aquest Pla tres propostes i una mancança que considerem molt negatives per la nostra comarca:

1ª.- El Pla recull les intencions del Ministeri de Fomento de desdoblar la nacional II, tot construint una autovia a l’oest del ja molt castigat municipi de Vilafant; això comporta una altra destrossa i una nova fragmentació del territori. Considerem que una bona solució seria abandonar aquest projecte d’autovia i que la també prevista ampliació del nombre de carrils de l’autopista, anés acompanyada de l’alliberament dels peatges existents a la comarca.

2ª.- Es vol construir sobre una enorme superfície de 186 hectàrees, una platja de vies i un moll sec per emmagatzemar contenidors del port de Barcelona a El Far d’Empordà. Aquesta mena d’instal·lacions logístiques, tenen un impacte molt gran sobre el territori; duen problemes associats com, per exemple, un augment del tràfic pesant; aporten ben poca cosa en termes de valor afegit i generen molt pocs llocs de treball. A més, tal com reconeix el propi Pla, hi ha llocs més adients i més propers a Barcelona on construir un equipament d’aquestes característiques.

3ª.- Un element central d’aquest Pla, són les operacions urbanístiques i econòmiques lligades a la nova estació que, sobre la línia d’alta velocitat, es construirà a Vilafant. La necessitat de fer nombroses i caríssimes obres d’infraestructura, tant per donar accés a la nova estació com per connectar-la a la xarxa ferroviària convencional, obligaria a generar una quantitat molt important d’ingressos, fent tot un seguit d’operacions urbanístiques. En els mesos que han passat des de que l’equip de govern municipal va aprovar el projecte recollit en aquest Pla Director, ha quedat ben clar que la crisi econòmica, que ja era ben present en el moment de prendre aquestes decisions, serà molt més greu i molt més llarga del que pensaven els seus promotors. El propi Alcalde ha fet repetides declaracions on reconeix la impossibilitat de tirar endavant algunes operacions decisives. La situació és molt perillosa perquè la ciutat corre el risc de quedar empantanegada i endeutada i de continuar tenint les vies al centre per molts anys.

Plataforma Defensem el Tren de l'Empordà

Els signants d’aquest comunicat, ens reafirmem en la nostra convicció que la millor solució per a la mobilitat i pel transport públic de tota la comarca, la més útil pel seu futur econòmic i turístic, la més barata i la més realista, és defensar que l’estació del tren convencional, amb les vies soterrades, i també la d’autobusos, restin en el seu emplaçament actual.


4ª.- El Pla parla de moltes coses però renuncia a regular la instal·lació de parcs eòlics en el seu àmbit. Com que el Pla Director de l’Empordà (aprovat l’any 2006) tampoc ho va fer, ara ens trobem amb un desgavell absolut. Qualsevol ajuntament pot acordar la instal·lació d’un parc eòlic (o la Generalitat imposar-la) sense cap mena de planificació. A l’Alt Empordà hi ha, en diferents fases de tramitació, projectes per instal·lar fins a 230 molins de grans dimensions, que és evident que tindran un gran impacte sobre el paisatge d’una comarca que té en el turisme una de les seves fons d’ingressos més importants.

Per tot això, considerem necessari que la Generalitat, que encara no ha donat resposta al miler d’al·legacions presentades, retiri el Pla i obri un procés participatiu per refer-lo sobre unes bases més ajustades a la realitat actual. Les organitzacions aquí representades, si bé no descartem la possibilitat de continuar fent accions conjuntes, iniciarem ara una etapa en la que utilitzarem l’eina que suposa aquest vídeo per explicar el nostre punt de vista particular sobre el tema en els nostres respectius àmbits d’actuació.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article