És ben conegut per l'opinió pública i els diferents usuaris que el tren convencional, el tren de l'Empordà i, en general el tram gironí de la R11 i RG1 entre Massanet de la Selva i Cervera de la Marenda -molt especialment el sector entre Figueres i Cervera de la Marenda- necessita una millora, una modernització i una posada a punt, per tal de treure'n més rendiment i donar un servei més digne per a tot el conjunt del territori. També cal una millora de les estacions, especialment, a Portbou, i, molt important, poder garantir definitivament el soterrament de l'estació del centre de Figueres Tot això passaria per aquests següents 10 punts fonamentals .
1/. Manteniment de la via i reforç de la infraestructura en general: revisar i arranjar els punts negres de la xarxa de la línia R11, sobretot entre Portbou i Maçanet Maçanes, ( amb especial incidència en el punt negre del pont de Colera).
2/.Calen millores urgents a l'estació de Portbou. Elevació de les andanes i millorar els accessos. Per altra banda, cal prendre's seriosament la qüestió del soterrament de l'estació de Figueres. És necessari assegurar un soterrament com cal, per tal de "blindar" la peça fonamental de la línies R11 i RG1 a l'Alt Empordà.
3/. Interconnexions ferroviàries entre Portbou i Cervera de la Marenda. Més trens de la SNCF han/haurien d'arribar a Portbou i més trens de la RENFE han/haurien d'arribar a Cervera de la Marenda. Que es permeti els retorns dels trens amb viatgers. Cal abolir la normativa "demodé" de 1864 (del segle XIX) que impedeix que els retorns dels trens puguin aceptar viatgers. Cal superar definitivament, amb molta voluntat política, l'actual "indignitat" de les interconnexions entre Portbou i Cervera, per tal d'articular un tren lleuger, de proximitat, entre Narbona-Perpinyà-Cervera-Portbou-Figueres-Girona-Barcelona, que aportés un servei de qualitat, d'inclusió social i d'equilibri territorial.
4/.Més intermodalitat i coordinació entre el tren convencional i el bus. Entre Llançà i el Port de la Selva; entre Vilajuïga amb la badia de Roses; i a Figueres amb Roses i Olot.
5/. Què en el trens entre Figueres i Cervera de la Marenda, el trens M.D. (mitja distància) també s'aturin a les estacions de Vilajuïga i Colera.
6/.Cal activar un bus alternatiu entre Portbou i Cervera i viceversa en cas de conflictes socials i/o problemes tècnics .Què mai es trenqui la interconnexió entre Portbou i Cervera de la Marenda.
7/. Coordinació amb els horaris entre RENFE i la SNCF i la conselleria de Territori i Sostenibilitat del govern català i la Regió d'Occitània.
8/. Més freqüència de trens.Sobretot, fer possible que més trens de la línai RG1 arribin fins a Portbou/Cervera de la Marenda.
9/. Actualment el bitllet del tren convencinal és massa car. .Cal incentivar, més i millor, els diferents abonaments (Bono 10, mensual i trimestral) i que els bitllets d'ananda i tornada tornia a gaudir d'una reducció entre el 10% i el 25%). Començar a estudir -a mig termini- el sistema del "tren a 1 euro" per internet, tal com existeix a la Catalunya Nord i , en general, a la regió d'Occitània.
10/. Cal molta més voluntat política favor del tren convencional, i d'unes línies, la R11 i el tram gironí de la RG1, molt estratègiques i transfrontereres, ja que en l'actualitat es troben força desaprofitades i abandonades. És guanyar viatgers cap a la mobilitat sostenible del tren convencional i incentivar, més i millor, el turisme de la zona amb el tren convencional.
En síntesi, aquests serien els 10 punts mínims, ja que se'n podrien afegir alguns més i ampliar-ne d'altres. Així, per exemple, el punt 4 es podria ampliar en el sentit que hauria de ser possible -amb una relativa poca inversió- que l'estació de Vilajuïga esdevingués un "hub de la mobilitat sostenible" dels municipis de la Badia de Roses, és a dir, de Garriguella, Perelada, Vilajüiga , Pau, Palau Saverdera , Pedret i Marçà, Roses i Castelló d'Empúries. De la mateixa manera, sobre el punt 10, els trens de la línia RG1 que arriben fins a Portbou, també haurien d'arribar fins a Cervera de la Marenda. Lògicament, tot això passa -necessàriament- per més voluntat política envers el ferrocarril convencional de proximitat i -molt important- acceptar i entendre clarament que la línia R11 i el tram gironí de la línia RG1 són dues infraestructures extremadament importants i estratègiques per a la mobilitat sostenible, el turisme i l'economia -en general- de les comarques gironines i, per extensió, de tot Catalunya en el seu conjunt.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari